اصول و نکات بهداشتی مرغداری

نکات بهداشتی مرغداری - شرکت آدان دانه
امتیاز مطلب:
4.2/5

یکی از صنایع مهم در تولید موادغذایی در کشورها، صنعت مرغداری و پرورش طیور است. رعایت اصول و نکات بهداشتی مرغداری از اساسی‌ترین نکات در پرورش مرغ و طیور است. رعایت بهداشت مرغداری باعث افزایش سود‌آوری در زمینه پرورش مرغ‌های گوشتی، تخمگذار و سایر طیور می‌شود. در این مقاله از شرکت آدان دانه قصد داریم به بررسی نکات بهداشتی مرغداری بپردازیم.

اهمیت رعایت بهداشت در مرغداری

رعایت بهداشت در مرغداری نقش موثری در پرورش مرغ دارد. با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از خسارات اقتصادی پیشگیری کرد. رعایت بهداشت در مرغداری باعث جلوگیری از شیوع بیماری در این مکان می‌شود.

نکات بهداشتی کارکنان مرغداری

اولین نکته‌ای که کارکنان مرغداری باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، ضدعفونی دست‌ها و لباس‌های خود در زمانی معین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری است. البته کارکنان مرغداری می‌بایست نکات آموزشی در مورد بهداشت مرغداری را یادگرفته و از آن در زمان مناسب استفاده کنند. کارکنان مرغداری باید مجهز به دستکش، لباس‌ و ابزار‌های مناسب مرغداری باشند.

نکات بهداشتی محیط مرغداری

یکی از دیگر نکات مهم در مرغداری بهداشت محیط مرغداری است. نظافت مرغداری باید در زمانی مشخص انجام شود تا بتوان از افزایش بیماری‌ها، آفات و حشرات جلوگیری کرد. در این بخش به برخی از نکات بهداشت محیط مرغداری خواهیم پرداخت:

 ۱. ضدعفونی مرغداری

مرغداری باید با استفاده از مواد و ابزار مناسب ضد عفونی شود تا از ایجاد باکتری‌ها و بیماری‌ها در آن جلوگیری کرد.

۲. ایجاد تهویه مناسب

 تهویه هوای مناسب می‌تواند با بیرون کردن بوی بد مرغداری از بروز بیماری‌ها در آن جلوگیری کند. بنابراین استفاده از سیستم تهویه مناسب نیز بسیار اهمیت دارد.

۳. نظافت مرغداری

 نظافت دوره ای مرغداری که از مهم‌ترین اموری است که باید به آن پرداخته شود. این کار موجب کاهش آلودگی در سالن مرغداری و از بین رفتن آلودگی ها و عوامل بیماری زا می‌شود.

۴. منبع آب مرغداری

منبع آب مرغداری باید به طور منظم با استفاده از مواد ضد عفونی شستشو داده شود و آب آن نیز به موقع تعویض شود.

نکات بهداشت مواد غذایی در مرغداری

استفاده از موادغذایی با کیفیت و سالم می‌تواند نقش مهمی در سلامت مرغ و افزایش سود مرغداری شود. رعایت بهداشت در مواد غذایی موجب کاهش میزان مرگ و میر و میزان مبتلا شدن به بیماری را کاهش دهد. همینطور پیشنهاد می‌کنیم از مواد غذایی مانند انواع مکمل و کنسانتره طیور را از شرکت‌های معتبر خریداری کنید تا از سلامت و کیفیت بالای آن اطمینان حاصل کنید.

۱.ویژگی مواد غذایی مرغداری

مواد غذایی مرغداری باید تازه، سالم و استاندارد باشد تا مرغ ها به بیماری مبتلا نشوند. بنابراین همواره باید مواد غذایی سالم را تهیه کنید.

۲. آب برای مرغداری

آبی که از آن برای مرغداری استفاده می‌کنید باید آشامیدنی باشد، یعنی به گونه‌ای باشد که مرغ‌ها برای استفاده از آن مشکلی نداشته باشند.

۳. استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای

مکمل‌های غذایی گستره وسیعی از فراورده‌ها را در بر میگیرد. استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای در جلوگیری از بیماری نقش مهمی دارد. این مکمل‌ها می‌توانند ترکیب یا فرآورده‌ای از چند مواد غذایی باشند.

۴. استفاده از دارو‌های مناسب

در صورت مبتلا شدن مرغ به بیماری، می‌بایست ویتامین‌ها و دارو‌های مناسب را در برنامه غذایی مرغ‌ها قرار داد. ویتامین‌های گروه B، A و D از موثرترین ویتامین‌ها برای جلوگیری از بیماری هستند.

نتیجه گیری

مرغداری یکی از پر اهمیت‌ترین صنایع تولید غذا در کشور‌ها است. برای رسیدن سود بالا در زمینه پرورش مرغ  حتما باید نکات گفته شده توجه کنید تا هم بهداشت مرغداری خود را رعایت کرده و هم بهره‌وری مناسبی داشته باشید. امیدواریم از نکات و اصول گفته شده استفاده کافی را برده باشید.

فهرست عناوین (کلیک کنید!)

دیگر مطالب وبلاگ آدان دانه را بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *