مزایا، معایب، روش ها و نکات پرورش اردک

مزایا و روش‌های پرورش اردک - شرکت آدان دانه
امتیاز مطلب:
4.2/5

پرورش اردک در چند سال اخیر به یک فعالیت اقتصادی پرسود و محبوب تبدیل شده است. قبل از پرورش اردک باید به بسیاری از نکات و روش‌ها در پرورش این پرنده دقت کنید. هدف ما از این مقاله بررسی برخی از روش‌های پرورش اردک، مزایای پرورش اردک و معایب پرورش اردک است. اگر شما هم به دنبال یادگیری نکات و روش‌های پرورش اردک هستید حتما تا انتهای این مقاله با وبلاگ شرکت آدان دانه همراه باشید.

 

آشنایی با اردک

در دنیا نژاد‌های متفاوت و گوناگونی از اردک وجود دارد. اردک از رده پرندگان، راسته غازسانان و شاخه طنابدارن است. مردم بسیاری از کشور‌ها اردک را پرورش می‌دهند و از گوشت و تخم آن بهره می‌برند. البته از برخی از اردک‌ها به عنوان پرنده‌ای زینتی استفاده می‌کنند.

 

روش‌های پرورش اردک

شما برای پرورش اردک به نکات و روش‌هایی جهت رشد سریع این پرنده نیاز دارید. برای پرورش اردک می‌توان از دو روش سنتی و صنعتی اقدام کرد. در این قسمت می‌خواهیم به چند نکته جهت پرورش اردک اشاره کنیم:

۱. مکان پرورش

اردک‌ها تا سن ۱ ماهگی باید در مکانی خشک دور از آفتاب نگهداری شوند. به همین دلیل باید مکان پرورش مناسبی برای اردک‌ها فراهم کنید.

۲. خصوصیات محل پرورش

شما باید اتاقی مخصوص پرورش اردک آماده کنید که جهت رفع آلودگی و بوی بد مجهز به سیستم تهویه هوا باشد. به این ترتیب، این پرندگان در شرایط بهتری پرورش می‌یابند.

۳. نظافت

باید در زمانی مشخص محل پرورش اردک‌ها را تمیز کنید که این کار باعث عدم مبتلا شدن اردک به بیماری می شود.

 

مزایای پرورش اردک

پرورش اردک یک فعالیت کشاورزی است که چند سالی در بین مردم به دلیل سود بالا طرفداران زیادی پیدا کرده است. این شغل ساده نیازمند امکانات زیادی نیست که علاوه بر راحتی کار، درآمد بالایی را برای پرورش دهنده فراهم می‌کند. در این بخش به توضیح برخی از مزایای پرورش اردک می‌پردازیم:

  1. تغذیه اردک

اردک می‌تواند انواع میوه، سبزیجات و دانه‌ها را به عنوان تغذیه استفاده کند. به این ترتیب، محدودیت‌های زیادی درباره تغذیه این پرنده نخواهید داشت.

  1. سرعت رشد اردک

اردک ها پس از گذشت ۶۰ روز به وزن ۲۵۰۰ گرم می‌رسند که مناسب کشتار است. بنابراین پرورش این پرنده برای تولید گوشت، می تواند سودآوری خوبی داشته باشد.

  1. بازار فروش اردک

گوشت اردک منبع غنی از پروتئین، ویتامین و چربی‌های مفید است که خریداران زیادی در بازار دارد. البته تخم اردک به دلیل طعم خوشمزه خود در بازار بسیار محبوب است.

  1. فضای پرورش

شما برای پرورش اردک به فضای زیادی نیاز ندارید. به طور تقریبی برای پرورش ۱۰ اردک به قفسی معادل ۱ متر مربع نیاز دارید.

 

معایب پرورش اردک

پرورش اردک علاوه بر مزایای گفته شده معایبی نیز دارد. معایب پرورش اردک شامل موارد زیر است:

  1. میزان تغذیه اردک

اردک ها معمولا بیشتر از سایر پرندگان غذا می‎‌خورند. از این رو شما باید هزینه زیادی را صرف خرید غذا برای اردک نمایید. به این ترتیب، باید هزینه‌‌های مرتبط با پرورش این پرنده را درنظر بگیرید.

  1. مقدار گوشت اردک

اردک‌ها نسبت به اندازه بدن خود گوشت کمتری دارند. به عبارت دیگر، بازده گوشت این پرنده نسبت به میزان خوراکی که مصرف می‌کند، کمتر است.

  1. سر و صدای زیاد

اردک معمولا پرنده‌ای پرفعالیت است و سر و صدای زیادی را تولید می‌کند. این موضوع ممکن است باعث شلوغ شدن محل پرورش اردک شود.

  1. محل تخمگذاری

اردک‌ها مکان مشخصی را برای تخم گذاری خود انتخاب نمی‌کنند که موضوع باعث می‌شود که پرورش دهنده زمان زیادی را صرف پیدا کردن تخم اردک کند. به همین دلیل، باید فضای پرورش اردک را به شکلی بسازید که یافتن تخم های آن آسان باشد.

 

جمع بندی  

 همان‌طور که در این مقاله گفتیم پرورش اردک فعالیتی پردرآمد است. شما می‌توانید پرورش اردک را به دو روش سنتی و صنعتی شروع کنید که این کار سبب درآمدزایی مناسبی برای شما می‌شود. امیدواریم با ارائه نکات این مقاله، شما را در زمینه پرورش اردک راهنمایی کرده باشیم.

فهرست عناوین (کلیک کنید!)

دیگر مطالب وبلاگ آدان دانه را بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *