نکات و روش های پرورش جوجه محلی

نکات و روش‌های پرورش جوجه محلی - شرکت آدان دانه
امتیاز مطلب:
4.2/5

امروزه صنعت پرورش جوجه محلی، به عنوان یکی از فعالیت‌های پرسود در بین مردم شناخته شده است. اگر شما هم به دنبال کسب درآمد از طریق پرورش جوجه محلی هستید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با شرکت آدان دانه همراه باشید تا با روش‌ها و نکات پرورش جوجه گوشتی محلی و جوجه تخمگذار محلی آشنا شوید.

 

آشنایی با جوجه محلی

جوجه محلی، به جوجه مرغی گفته می‌شود که در مناطق خاص و با شرایطی طبیعی آن منطقه پرورش یافته است. جوجه‌های محلی به دلیل تغذیه گیاهی مناسب خود، گوشت و تخم با کیفیت‌تری نسبت به جوجه‌های صنعتی دارند. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که جوجه محلی از نظر جثه و حالت فیزیکی بزرگ‌تر از جوجه‌های صنعتی است. اغلب غذاهایی که برای جوجه صنعتی مناسب‌اند، برای جوجه محلی نامناسب بوده و بهترین غذا برای جوجه محلی دانه‌های طبیعی، سبزیجات و دان مرغ محلی است.

 

مزایای پرورش جوجه محلی

 پرورش این نوع جوجه که چند سالی است در بین مردم به خصوص مردم ایران خیلی پرطرفدار بوده و دارای مزایای زیادی است. مزایای پرورش جوجه محلی شامل این موارد هستند:

۱. اقتصاد مناسب برای درآمدزایی

جوجه محلی به دلیل عرضه مستقیم گوشت و تخم آن به بازار یکی از منابع پر درآمد به شمار می‌آید. البته پرورش جوجه محلی به دلیل عدم نیاز به محل نگهداری بزرگ، یک فعالیت اقتصادی آسان در بین کشاورزان است.

۲. بازار فروش مناسب

گوشت جوجه محلی به دلیل غنی بودن از مواد مغذی و میزان پروتئین مناسب، خریداران زیادی دارد. علاوه بر گوشت مرغ محلی، تخم مرغ محلی آن نیز در بازاربه دلیل طعم خوب بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

۳. فضای مورد نیاز

پرورش جوجه محلی به فضای زیادی نیاز ندارد و یک فعالیت آسان به شمار می‌آید. به همین دلیل معمولا این فعالیت در روستاها و حاشیه شهرها صورت می گیرد.

 

شرایط لازم برای پرورش جوجه محلی

پرورش جوجه محلی نیاز به رعایت شرایط خاصی دارد تا بهبود عملکرد و سلامت جوجه‌ها تضمین شود. برخی از شرایط موردنیاز برای پرورش جوجه محلی عبارتند از:

۱. انتخاب نژاد مناسب: انتخاب نژاد مناسب جوجه محلی با توجه به شرایط محیطی و بازار موردنظر اهمیت دارد.

۲. تغذیه مناسب: ارائه تغذیه مناسب و متوازن با توجه به نیازهای جوجه‌ها برای رشد سالم و بهبود عملکرد آن‌ها ضروری است.

۳. شرایط دمایی: فراهم کردن شرایط دمایی مناسب در دوره‌های مختلف رشد جوجه‌ها برای جلوگیری از استرس حرارتی و افزایش بهره‌وری ضروری است.

۴. فضای مناسب: فضای پرورش جوجه‌ها باید مناسب، تمیز و با تهویه مناسب باشد تا از بروز بیماری‌ها و عفونت‌ها جلوگیری شود.

۵. آب تمیز و سالم: تهیه آب تمیز و ارائه آن به صورت مداوم برای آبشار و شرب جوجه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

۶. مدیریت شرایط بهداشتی: رعایت استانداردهای بهداشتی و بهداشت دامی در تمامی مراحل پرورش جوجه‌ها برای جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌ها ضروری است.

۷. مراقبت و نظارت دقیق: مراقبت و نظارت دقیق بر روی جوجه‌ها در طول دوره پرورش برای تشخیص به موقع هر گونه مشکلات و انجام اعمال اصلاحی لازم اهمیت دارد.

با رعایت این شرایط موردنیاز، می‌توانید جوجه محلی با عملکرد عالی و در شرایط سلامتی مناسب، به خوبی پرورش دهید.

 

نکات و روش‌های پرورش جوجه محلی

قبل از اینکه پرورش جوجه محلی را شروع کنید، باید به نکات مربوط به پرورش جوجه توجه کنید و به روش‌های پرورش آن مسلط باشید. در ادامه برخی از نکات و روش های پرورش جوجه محلی را بررسی می کنیم.

۱. تولید جوجه محلی

معمولا برای جوجه کشی از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود، اما در روستا کشاورزان از روش طبیعی برای تولید جوجه استفاده می‌کنند. همچنین برای شروع پرورش جوجه محلی، می توان این جوجه ها را از افراد معتبر خریداری کرد.

۲. مراحل رشد و تغذیه

جوجه محلی برای رشد سریع نیازمند تغذیه مناسب است. این جوجه‌ها در هر دوره زمانی زندگی خود به یک نوع غذای خاص نیاز دارند. برای جوجه محلی ترکیب آرد و آب می‌تواند استفاده شود. زیرا این ترکیب برای آن ها زودتر هضم می‌شود. جوجه‌ها پس از گذشت ۱۵ الی ۲۰ روز می‌توانند از دانه گندم، غلات، دان مرغ محلی و … استفاده کنند.

۳. تولید گوشت

در این مرحله مراقبت و نگهداری از جوجه‌ها بسیار مهم است و یکی از عوامل بسیار مهم در پرورش جوجه محلی است. برای افزایش تولید گوشت مرغ محلی و بهبود ضریب تبدیل خوراک باید از مکمل های ویتامین و مواد معدنی مرغ گوشتی استفاده کرد.

۴. تولید تخم

هر مرغ به طور تقریبی هر سال چیزی حدود ۱۸۰ عدد تخم می‌گذارد که وزن تقریبی هر کدام ۶۵ گرم است. با پرورش مرغ تخمگذار محلی و استفاده از انواع مکمل و کنسانتره مرغ تخمگذار، می توانید میزان تخمگذاری و کیفیت تخم ها را به میزان قابل توجهی بهبود دهید.

 

ویتامین‌های مورد نیاز برای جوجه محلی

 یکی از سوالات متداول شما این است که جوجه محلی به چه ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد؟ یک جوجه محلی به طور طبیعی برای رشد کردن نیازمند ویتامین‌های مختلفی است. مهم‌ترین ویتامین‌هایی که برای هر جوجه نیاز است، عبارتند از: 

  1. ویتامین A: این ویتامین برای رشد و تقویت سیستم ایمنی جوجه محلی بسیار پرکاربرد است
  2. ویتامین K: ویتامین K برای خونرسانی بدن جوجه محلی ضروری است.
  3. ویتامین D: جوجه محلی برای جذب کلسیم و فسفر بدن خود نیازمند ویتامین D است.
  4. ۴. ویتامین E: این ویتامین برای جلوگیری از آسیب به پوست جوجه محلی استفاده می‌شود.
  5. ویتامین B1 (تیامین): این ویتامین نقش مهمی در سیستم عصبی جوجه‌ها دارد. کمبود ویتامین B1 می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند کاهش اشتها، ضعف عمومی، تشنج و کاهش عملکرد رشد جوجه‌ها شود.
  6. ویتامین B2 (ریبوفلاوین): این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارد و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. نقص ویتامین B2 می‌تواند باعث علائمی مانند لکه‌های قهوه‌ای در پوست و اندام‌های داخلی، ضعف عمومی و کاهش رشد جوجه‌ها شود.
  7. ویتامین B3 (نیاسین): این ویتامین نقش مهمی در تنظیم متابولیسم آنزیم‌ها و انتقال انرژی دارد. کمبود ویتامین B3 ممکن است باعث اختلالاتی مانند تغییرات در پوست، اختلالات گوارشی و اضطراب در جوجه‌ها شود.
  8. ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید): این ویتامین نقش مهمی در ساختن هورمون‌ها و متابولیسم چربی‌ها دارد. کمبود ویتامین B5 ممکن است باعث علائمی مانند کاهش اشتها، ضعف عمومی، مشکلات پوستی و عدم رشد مناسب در جوجه‌های محلی شود.
  9. ویتامین B6 (پیریدوکسین): این ویتامین نقش مهمی در تولید هموگلوبین (قسمتی از خون) و ساختن آنزیم‌ها دارد. کمبود ویتامین B6 می‌تواند باعث اختلال در وضعیت عصبی، اختلال در رشد و ضعف عمومی جوجه‌ها شود.
  10. ویتامین B12 (کبالامین): ویتامین ب ۱۲ نقش مهمی در تولید سلول‌های خونی و عملکرد سیستم عصبی دارد. کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث کاهش رشد، کاهش اشتها و ضعف عمومی در جوجه‌ها شود.

 

جمع بندی

در این مقاله به نکات مهم و کاربردی در پرورش جوجه محلی اشاره کردیم. اگر شما قصد پرورش جوجه محلی و کسب درآمد از آن را دارید می‌توانید به یکی از دو روش پرورش جوجه گوشتی محلی و پرورش جوجه تخمگذار محلی فعالیت خود را آغاز کنید.‌

فهرست عناوین (کلیک کنید!)

دیگر مطالب وبلاگ آدان دانه را بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *